Sute de persoane au participat la procesiunea de Bobotează de la râul Mureş. Şi bisericile din municipiu au fost pline de credincioşi

Sute de credincioşi din tot cuprinsul Banatului şi-au îndreptat paşii spre străvechea mănăstire Hodoş-Bodrog din Arad pentru a participa la Sfânta Liturghie şi la Slujba de sfinţire a Aghiasmei celei Mari. Cei care nu au mers la mănăstire au poposit la bisericile din municipiu.

Şi-n acest an credincioşii veniţi în număr foarte mare au avut ocazia să participe, în ziua de praznic, la Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare săvârşită de soborul mănăstirii în biserica cu hramul ,,Pogorârea Sfântului Duh”. Din sobor au făcut parte Protos. Grigorie Timiș, starețul mănăstirii, Arhim. Nestor Iovan, Protos. Iustin Popovici, consilier cultural al Arhiepiscopiei Aradului, Protos. Nicolae Tang, lector universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Ilarion V. Felea” din Arad, Protos. Macarie Deleu, Ieromonahii Veniamin Stan și Macarie Țepeș, Arhid. Gherasim Tompa și Ierod. Varlaam Frîncu. Răspunsurile la strană au fost date de obștea mănăstirii.

În cuvântul de învățătură rostit la Sfânta Liturghie, Părintele Protos. Nicolae Tang a arătat că Botezul Domnului reprezintă începutul propovăduirii Mântuitorului. Totodată, prin propriul Său botez, Mântuitorul a rânduit în Biserică Taina Botezului. Viața noastră duhovnicească începe prin botez, așa cum lucrarea de mântuire a lumii a început prin Botezul lui Hristos.

După Sfânta Liturghie a avut loc ieşirea în procesiune la râul Mureş, aşa cum s-a îndătinat la această mănăstire, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Timotei, unde s-a săvârşit slujba Aghiasmei Mari.

După săvârşirea slujbei Aghiasmei Mari, Părintele Protos. Iustin Popovici a adresat credincioşilor un cuvânt de învățătură în care a arătat motivația pentru care se iese lângă Râul Mureș pentru a sfinți apa în ziua de Bobotează, râu ce se află în apropierea sfintei mănăstiri și pe lângă care în trecutul istoric, de-o parte și de alta a lui se aflau mai multe mănăstiri. Pe de altă parte, însăși rânduielile tipiconale îndeamnă preotul să săvârșească slujba în exteriorul bisericii, lângă un râu, fântână, izvor sau într-un loc frumos amenajat, unde se pregătesc şi se împodobesc mai multe vase cu apă. Totodată, părintele a arătat beneficiile folosirii Aghiasmei Mari în viața creștinului, după cum reiese din rugăciunea ce se citește la sfințirea apei ca fiind ,,izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtarea puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toți, cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa, să o aibă spre curățireaa sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință”.

În timpul troparului ,,În Iordan botezându-te…”, au fost eliberaţi trei porumbei, simbol pentru Sfânta Treime.

„Apele râului Mureş au fost binecuvântate cu sfânta cruce de către unul dintre slujitori. La final, credincioşii prezenţi, într-o bună rânduială şi cu multă răbdare, şi-au luat Aghiasmă Mare pe care o păstrează la loc de cinste în casele lor şi o folosesc la nevoie, după rânduiala Bisericii. Potrivit rânduielii bisericeşti Slujba Aghiasmei Mari se săvârşeşte atât în ajunul sărbătorii cât și în ziua Botezului Domnului”, a declarat Protos. Nicolae Tang.

De asemenea, bisericile din municipiul Arad au fost pline de credincioşi care după slujbă au luat Aghiasma Mare.

Preasfinţitul Părinte Emilian Crişanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Aradului s-a aflat în ziua praznicului Botezului Domnului în mijlocul clericilor şi credincioşilor veniţi în număr mare la Catedrala Veche din Arad. Cu acest prilej, Preasfinţia Sa a săvârşit Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

Din sobor au făcut parte: Pr. Teodor Pavel și Arhid. Mircea Proteasa, consilieri eparhiali, Pr. Flavius Petcuţ, protopopul Aradului, Pr. paroh Traian Micoroi, Pr. Prof. Ioan Tulcan, professor universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Ilarion V. Felea” din Arad și Arhid. Gheorghe Lehaci.

În cuvântul de învăţătură, Preasfinţitul Părinte Emilian, a vorbit credincioşilor prezenţi despre Botezul Domnului și botezul nostru. Preasfinția Sa a mai vorbit și despre numirile date acestei sărbători de-a lungul timpului, și anume Teofanie, Epifanie sau Dumnezeiasca Arătare, iar praznicul poartă și numele de Sărbătoarea Luminilor, după cuvintele troparului: „Cel ce Te-ai arătat Hristoase Dumnezeule și lumea ai luminat, mărire Ție”. În această revelație sau descoperire Dumnezeu a fost înțeles ca Dumnezeul Treime și ca Dumnezeul iubirii. Ca și creștini ortodocși, care am fost botezați, luminați și sfințiți, avem datoria de-a ne purta în Biserică ca oameni luminați de harul lui Dumnezeu. De asemenea, Ierarhul a explicat credincioşilor semnificaţia Aghiasmei Mari şi folosul ei în viaţa noastră creştinească şi a tot ceea ce ne înconjoară.

După Sfânta Liturghie, Preasfinţia Sa, înconjurat de soborul slujitor, a săvârşit slujba de sfinţire a Apei celei Mari.

 Înaltpreasfinţitul Părinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului, a oficiat Sfânta Liturghie în Catedrala Arhiepiscopală „Sfânta Treime” din Arad, în fruntea unui sobor de preoţi şi diaconi.

Din sobor au făcut parte Pr. Simion Mladin, eclesiarhul catedralei, Pr. Gheorghe Gogan, Pr. Mircea Cricovean, Arhid. Tiberiu Ardelean, inspector bisericesc, Arhid. Claudiu Condurache şi Arhid. Alexandru Tiulea.

Cuvântul de învățătură a fost rostit de către Înaltpreasfințitul Părinte Timotei.

După Sfânta Liturghie, Arhiepiscopul Aradului, înconjurat de soborul slujitor, a săvârşit Slujba de sfinţire a Apei celei mari.

În încheiere, Înaltpreasfinţitul Timotei a adresat credincioşilor prezenţi în număr impresionant, părinteşti binecuvântări şi doriri de propăşire materială şi spirituală.

Agheasma Mare se bea înainte de a lua anafura. Deci pe stomacul gol, în primele opt zile începând cu Boboteaza și până pe 14 ianuarie. Opt zile, pentru că cifra opt simbolizează veșnicia. Doar în această perioadă se ia agheasma mare fără post și spovedanie. Au voie să o bea chiar și cei opriți de la Împărtășanie, ca întărire spre nădejdea pocăinței, a mângâierii și îndreptării lor pentru viitor.

 

 

Adauga comentariu