INTERVIU Florin Tripa: „Asfaltul electoral şi lucratul pompieristic au adus drumurile judeţene în starea actuală”

De ani buni, deputatul Florin Tripa critică starea drumurilor judeţene. În multe din ieşirile publice, acesta arată fie drumuri pline de gropi, fie drumuri proaspăt reabilitate ce au cedat. Ziar de Arad a discutat cu parlamentarul despre aceste drumuri, dar şi despre ceea ce crede el că trebuie făcut pentru ca judeţul nostru să aibă drumuri de calitate.

Domnule deputat, sunteţi unul dintre politicienii care arată constant starea drumurilor din judeţul nostru. De ce aţi ales să vă axaţi pe această problemă?
 

Primul motiv e dat de locuitorii judeţului Arad, cei care prin mii de mesaje mi-au transmis despre acest fapt. Al doilea motiv e dat de faptul că sunt un parlamentar de judeţ. Locuiesc la Ineu şi în ultimii zece ani cred că am parcurs sute de mii de kilometri pe drumurile judeţului nostru. Am văzut deficienţe majore. Nu vreau să înţeleagă cineva că am inventat eu apa, însă am discutat cu mulţi profesionişti în acest domeniu, care mi-au dat informaţii despre cum ar trebui realizat un drum. E adevărat, am avut destule ieşiri publice pe acest subiect, chiar m-am ales cu un proces intentat de domnul Iustin Cionca, după ce am criticat lipsa de implicare şi proasta administrare a drumului Arad-Şiria de către CJA. Această instituţie realizează tot ceea ce ţine de drumurile judeţene, de la studii de fezabilitate. Există un birou specializat, însă iată că peştele de la cap se împute. Consiliul Judeţean trebuie să verifice derularea lucrării, ceea ce se întâmplă până la stadiul final.
De ce credeţi că drumurile judeţene din Arad sunt în starea pe care o ştie şi blamează toată lumea? Unde se greşeşte?
În campania electorală din 2016 i-am văzut pe actualii conducători ai Consiliului Judeţean Arad cum spuneau că vor înfiinţa Poliţia Lucrărilor. A fost o sintagmă ce a dat bine la vremea respectivă, s-a folosit ca slogan de campanie. Adevărul e că nu e nevoie de această Poliţie a Lucrărilor, sunt oameni de specialitate în birourile CJA, oameni care trebuie să-şi facă treaba. E absurdă situaţia în care preşedintele Consiliului Judeţean merge să vadă dacă lucrarea se desfăşoară în bune condiţii. Nici eu, nici domnul Cionca nu suntem de specialitate. Există diriginte de şantier, el trebuie să ştie situaţia. Constructorul poate face greşeli, voite sau nu, însă dirigintele de şantier trebuie să urmărească aceste aspecte şi să ceară corectarea lor. Eu ştiu că există o meteahnă, că „x” e prieten cu „y”, însă dacă vrem să existe drumuri bune, sistemul nu ar trebui să funcţioneze aşa.

Daţi câteva exemple de drumuri judeţene cu probleme, haideţi să ne oprim la cele mai importante.


Arad-Şiria e de notorietate. De patru ani de zile, drumul de la Bata la Căpâlnaş se tot plombează. Lucrarea ţine jumătate de an, cel mult un an şi apoi iar se plombează. Anual se tot cheltuie bani şi lucrările făcute nu sunt de calitate, astfel că oamenii care circulă pe acest drum sunt afectaţi. Un alt exemplu e drumul de la Craiva spre limita cu judeţul Bihor. E o reparaţie cu strat de asfalt, dar drumul e în valuri. În continuarea drumului respectiv, pe raza teritorială a judeţului Bihor drumul e ca în palmă. Pe drumul Sintea Mare-Şepreuş e recent turnat stratul de asfalt, dar deja au început lucrări de plombare a acestuia. La ora la care vorbim e acoperit, dar vă spun că peste un an de zile o să vedem gropi. Eu l-am numit asfalt electoral. Se toarnă repede, că vine campania electorală şi oamenii trebuie să vadă realizări, însă trebuie să schimbăm genul ăsta de făcut politică-administraţie. Pâncota-Măderat e un alt exemplu recent de cum se lucrează. Presa locală a relatat zilele trecute despre crăpăturile din asfaltul recent aşternut. Pe drumul Curtici-Sântana de ani de zile se repară şi tot apar gropi. Pe drumul Sântana-Olari se pune piatră peste asfalt şi apoi toarnă din nou asfalt. Am vorbit cu specialişti în domeniu şi mi-au spus că se practică acest lucru dar se face pompieristic.  În plus, la ora actuală mai sunt drumuri judeţene de pământ.


Ce ar trebui făcut? Care sunt soluţiile, în viziunea dumneavoastră?

În primul rând, ar trebui ca CJA să pună alături de proiectele de mare infrastructură, reabilitări şi  lucrările de reparaţii la transparenţă. Să se ştie exact ce urmează să se facă şi cu ce sume de bani. În al doilea rând, drumurile din judeţul Arad nu sunt experizate.  Multe din drumurile judeţene sunt făcute în anii 60', pentru un tonaj de cel mult 7,5 tone. La ora actuală circulă şi maşini de 20-30 de tone pe aceste drumuri. Trebuie văzut dacă fundaţia mai ţine sau nu. Asta nu poate să o spună nici Cionca, nici Tripa, ci un specialist în urma unui studiu. Eu aş expertiza toate drumurile judeţene, podurile, podeţele. Am ajuns să cheltuim o grămadă de bani pe lucrări de întreţinere şi nu se văd rezultatele. Zielele trecute am fost pe drumul Bârsa-Moneasa-limită cu judeţul Bihor. Am văzut că se dă la o parte asfaltul vechi, se pune piatră şi apoi iar asfalt. Ştiind cât costă acest proiect, m-am gândit că se lucrează şi la fundaţie. Nu vreau să aduc acuze gratuite, poate s-a făcut o expertizare însă nu ştiu acest lucru tot din cauza lipsei de transparenţă, pe care o reclamam mai devreme. De asemenea ar trebui făcut un studiu de trafic pentru a putea prioritiza intervenţiile ce urmează să fie făcute. Una peste alta, cred că importanţi sunt specialiştii în toată această ecuaţie. Pe ei trebuie pus accent, în opinia mea. Din păcate aceste lucruri enumerate mai devreme nu s-au făcut, astfelcă rezultatele sunt cele pe care le vedem circulând pe drumurile judeţene.

Adauga comentariu