Cum arată o noapte a celor care se ocupă de deszăpezirea autostrăzii. Arădeanul Cristian Ispravnic, directorul DRDP Timişoara, nu ajunge acasă zeci de ore

Drumarii nu mai au linişte odată cu venirea frigului şi căderea primului fulg de nea. Petrec ore întregi la lucru şi sunt perioade când nu dau pe acasă şi câteva nopţi. Vorbim despre cei de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, deoarece lor le-am văzut activitatea atât cât a nins cât şi în ziua următoare când carosabilul era uscat, dar se aştepta o nouă ninsoare. Când se primeşte o avertizare meteo de ninsori,  toată lumea e la datorie începând de la şoferii de pe utilaje până la conducere. 

În judeţul Arad punctul de unde se coordonează toată activitatea este Centrul de Întreţinere şi Coordonare (CIC) Pecica. Joi seara am vizitat şi noi acest district. Deşi ninsoarea încetase pentru moment în zona noastră, acolo se lucra. Personalul  urmărea monitoarele, avertizările meteo şi se pregătea să întâmpine un nou val de ninsoare. Se vorbeşte că va fi o iarnă destul de grea cu ninsori abundente. 

Activitatea principală  a districtului de la Pecica este administrare şi intreţinere autostradă pe sectorul de la Nădlac la intersecţie cu DN 69  plus bucata de autostradă A 11 care este o legătură între A1 şi DN 7 în lungime de 2, 3 kilometri. În total este vorba despre 100 de kilometri. Este singurul district din judeţul Arad, următorul fiind la Orţişoara. 

„Noi avem progroneze meteo pe care le primim şi în general ştim când ninge. O firmă are un contract de prestări servicii cu compania, suntem mereu în alertă. Noi avem 28 de auto cu lamă şi răspânditor, patru încărcătoare şi un autoturism 4x4 pentru revizii. Intervenim mereu la timp chiar dacă instrucţia spune după trei ore, dar noi intervenim şi preventiv. Atunci când ştim că ninge avem şi o soluţie pregătită care se dă imediat pentru ca circulaţia auto să nu fie îngreunată. Se trimit prima dată maşinile care dau  sare cu clorură de calciu. Este o soluţie care rezistă la temperaturi mai mici de şapte grade. Atunci practic se pregăteşte  patul drumului. Când ninsoarea se depune şi poată să prindă  lama se scot utilajele”, ne spune  Lucian Ciupertea, inginer de drumuri şi căi ferate şi şeful CIC Pecica. Acesta lucreză în domeniu de peste 20 de ani. 
 

La faţa locului s-a aflat şi arădeanul Cristian Ispravnic, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara (DRDPT). Acesta nu a mai dat pe acasă de mai mult de 30 de ore. Are în subordine cinci judeţe: Arad, Timiş, Caraş, Hunedoara, jumătate din judeţul Mehedinţi şi o bucăţică mică din Borş. Autostrada de la intrarea în ţară de la Nădlac până la limită cu judeţul Sibiu aparţine Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara şi dispune de o sută de utilaje cu răspânditor şi lame. Sunt 249 de kilometri de autostradă, care fiind dus-întors se socotesc 500 de kilometri.

„Miercuri am plecat de acasă dimineaţă la şase la birou. Când am auzit că a început să ningă am venit la CIC Pecica, unde este şi o cameră de monitorizare. Apoi, deoarece ningea tare, am mers la următorul CIC să văd dacă sunt pregătite maşinile şi oamenii. Când s-a terminat totul a fost deja ziuă. Joi la ora 11 dimineaţa am ajuns din  teren de la ninsori la birou şi abia după multe ore de stat iar la birou am ajuns acasă, m-am schimbat, iar acum am revenit la CIC Pecica”, ne-a povestit Cristian Ispravnic.
Deşi petrec ore întregi la lucru, cei care se ocupă de deszăpezire ştiu acest lucru. Când ninge familia trece pe locul doi şi vorbesc doar la telefon. Când le este foame mănâncă pe fugă şi când apucă. Se întamplă ca acest lucru să fie odată la câteva ore bune şi chiar la trei dimineaţa. 

Operatorul IT al centrului de la Pecica, Ştefan Andrei  Trattner, era şi el la butoane. Pe monitor se vede întreaga activitate de pe autostradă. Ba mai mult de atât se pot urmări senzorii meteo care arată temperatura în aer şi pe asfalt şi viteza vântului. Se ştie în permanenţă cum este drumul. 

Şoferii, supăraţi pe cei de la deszăpezire

Deşi oamenii şi utilajele sunt mereu pregătite în teren drumarii se lovesc şi de alte „ziduri”, cele omeneşti. Şi anume de şoferii care sunt nemulţumiţi de faptul că utilajele merg prea încet şi sunt nevoiţi să aştepte în coloană. 

„Avem reclamaţii deoarece oamenii au pretenţia să fie curat drumul şi noi încercăm să-l ţinem aşa, dar sunt şi zăpezi accidentale, atunci când la fiecare 20 de minute cade o cantitate mare de nea. Maşinile nu pot să acţioneze atât de rapid şi între două acţionări pot să treacă 20, 30 de minute, perioadă în care se depun sub 3,4,5 centimetri. Sunt mulţi care sună la 112 şi spun că sunt blocaţi în trafic. Sunt deranjaţi de faptul că noi, mai ales pe autostradă, mergem cu o maşină pe banda 1, cea de viteză, una pe banda 2, la zece metri una în spate şi a treia maşină pe banda de urgenţă. Atunci se formează coloane în spate. Unii intră şi depăşesc. Maşinile cu lamă nu pot să meargă cu mai mult de 40 la oră. Şoferii sunt foarte revoltaţi că pierd 10 -15 minute stând în spatele utilajelor. La penuntima intervenţie am avut şapte apeluri prin 112 pe această temă, că îi ţinem în coloană că deszăpezim autostrada. Se scoate zăpada de la calea unu cu lama şi fiecare o dă spre lateral spre banda de urgenţă, că nu ai cum să o pui pe mijloc”, mai declară Lucian Ciupertea. 

Cristian Ispravnic ne mai spune că va fi o iarnă grea, ciclică. Ultima iarnă mai grea a fost în 2012 şi de obicei se repetă la 6,7 ani. Va fi o iarnă grea ca şi cantităţi de zăpadă, nu ca şi durată. 

Chiar dacă afară nu ninge, drumarii nu stau degeaba, în această perioadă se intervine când sunt temperaturi negative şi se creează poleiul. 

Pe viitor se doreşte ca informaţiile care se obţin în camera de monitorizare de la CIC Pecica să fie date instituţiilor care au nevoie. 

Adauga comentariu