Cine comandă muzica...plătește sondajul

Apropierea alegerilor naște de fiecare dată o agitație a partidelor politice. O agitație a unei părți a societății românești care simpatizează cu una sau alta din forțele de pe eșichierul politic românesc.

În această perioadă premergătoare alegerilor europarlamentare, nu ai cum să scapi de la o banală cafea băută cu prietenii fără ca discuțiile să curgă spre politică.

Tot în această perioadă apar pe piață fel de fel de sondaje, făcute de diferite case de sondare a opiniei și comandate de diferite forțe politice.

Dacă studiem câteva dintre aceste cercetări sociologice ne șocăm de diferențele mari trecute în dreptul diferitelor formațiuni politice. Diferă atât de mult, încât cu greu îți mai poți face vreo imagine despre ceea ce va ieși la urne, despre ceea ce își doresc românii.

Îmi aduc aminte că la începutul anului 2000, Partidul România Mare, aflat pe val în acea perioadă, era cotat în sondajele de opinie cu cel mult patru la sută! Era clar pentru orice om care urmărea scena politică românească că avem de-a face cu o manipulare. Una grosolană! Lunile au trecut, alegerile parlamentare din toamna lui 2000 au venit și PRM-ul lui Vadim Tudor lua de cinci ori mai mult decât îl creditau respectivele sondaje.

În primăvara anului 2016, în municipiul Arad avea să se facă un sondaj de opinie, iar Partidul Mândri că Suntem Arădeni avea să fie creditat cu 19 procente din intențiile de vot ale românilor. Timpul a trecut, au venit localele, iar respectivul partid local nu avea să facă nici măcar pragul de 5%.

Nu mai departe de toamna anului trecut, românii erau chemați la urne pentru un referendum de modificare a Constituției.

Tot institutele de sondare a opiniei publice estimau o prezență la vot de 34-36%, scor rezultat în urma unor sondaje telefonice. A venit și votul și doar puțin peste 20% dintre români au ieșit la vot.

Am dat doar câteva exemple, care mi-au trecut repede prin minte, despre discrepanța – uneori majoră, dintre ceea ce au arătat cifrele sondajelor și ceea ce a rezultat în urma votului.

Cu asemenea exemple aș putea continua mult și bine.

E normal ca partidele să comande sondaje de opinie, să vadă cum stau înaintea unor confruntări electorale. Tot normal ar fi ca aceste date să fie folosite pentru uzul intern, nu pentru a fi aruncate pe piață.

Tocmai de aceea și cu inadvertențele amintite mai sus în minte cred că ceea ce ni se servește în această perioadă e otrăvit. Scopul: manipularea.

Românii au o vorbă pentru a descrie perfect ceea ce se întâmplă în acest context: cine plătește...comandă muzica.  

Adauga comentariu